USTAWA
z dnia 26 października 1995 r.
o niektórych formach wspierania budownictwa mieszkaniowego.
(tekst jednolity: Dz. U. Nr 98, poz. 1070 z dnia 17 listopada 2000 r., zmiany: z 2001 r.
Nr 4, poz. 27 oraz Nr 16, poz. 167)
Rozdział 1
- Kasy mieszkaniowe
Rozdział
2 - Umowa o kredyt
kontraktowy
Rozdział
3 - Krajowy Fundusz
Mieszkaniowy
Rozdział
4 - Towarzystwa
Budownictwa Społecznego
Rozdział
4a - Urząd Mieszkalnictwa i
Rozwoju Miast
Rozdział 5 - Zmiany w przepisach obowiązujących
Rozdział 6 - Przepisy przejściowe i końcowe
Art. 1. Ustawa określa zasady gromadzenia oszczędności i udzielania
kredytów kontraktowych na cele mieszkaniowe, zasady działania Krajowego Funduszu
Mieszkaniowego i towarzystw budownictwa społecznego oraz organ właściwy w sprawach
mieszkalnictwa i rozwoju miast.
Rozdział 1
Kasy mieszkaniowe
Art. 2. 1. W rozumieniu ustawy określenie "kasa mieszkaniowa"
oznacza finansowo wyodrębnioną działalność banków polegającą na prowadzeniu
imiennych rachunków oszczędnościowo-kredytowych i udzielaniu kredytów kontraktowych.
2. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) działaniach lub zdarzeniach dotyczących kasy mieszkaniowej - należy przez to
rozumieć działania i zdarzenia dotyczące banku prowadzącego kasę mieszkaniową,
2) rachunkach oszczędnościowo-kredytowych bądź kredytach kontraktowych - należy przez
to rozumieć wyłącznie rachunki i kredyty prowadzone i udzielane przez kasę
mieszkaniową na zasadach określonych w ustawie.
3. Do działalności kas mieszkaniowych, o której mowa w ust. 1, stosuje się w sprawach
nie uregulowanych ustawą przepisy prawa bankowego i Kodeksu cywilnego .
Art. 3. 1. Podjęcie przez bank działalności, o której mowa w art. 2
ust. 1, może nastąpić po dokonaniu zmiany statutu, polegającej na rozszerzeniu zakresu
działania banku o tę działalność.
2. Likwidacja banku prowadzącego kasę mieszkaniową albo pozbawienie go możliwości jej
prowadzenia w ramach nadzoru sprawowanego przez Komisję Nadzoru Bankowego wymaga
wskazania banku przejmującego tę działalność.
3. Bank przejmujący działalność wstępuje, z mocy prawa, w prawa i obowiązki strony
umów o kredyt kontraktowy. Jednocześnie przechodzą na niego zobowiązania i
wierzytelności oraz inne aktywa i pasywa związane z przejętą działalnością.
4. Komisja Nadzoru Bankowego określi, w drodze zarządzenia, szczegółowe zasady
finansowego wyodrębniania kas mieszkaniowych w bankach oraz rozliczeń między bankiem,
który zaprzestał prowadzenia kasy mieszkaniowej, a bankiem przejmującym tę
działalność.
Art. 4. 1. Środki zgromadzone na imiennych rachunkach
oszczędnościowo-kredytowych w kasach mieszkaniowych są wkładami oszczędnościowymi.
Wkłady te są objęte obowiązkowym systemem gwarantowania środków pieniężnych na
rachunkach banków, a co do wysokości wkładów, które łącznie z należnymi odsetkami
przekraczają kwoty gwarantowane - gwarancją uzupełniającą Skarbu Państwa do
wysokości określonej odrębnymi przepisami.
2. Środki zgromadzone na imiennych rachunkach oszczędnościowo-kredytowych w kasach
mieszkaniowych nie mogą być przeznaczone na finansowanie innych zobowiązań banków
niż związane z działalnością kas mieszkaniowych.
3. Od środków gromadzonych na rachunkach oszczędnościowo-kredytowych kas
mieszkaniowych nie jest odprowadzana rezerwa obowiązkowa, o której mowa w art. 38 ust. 1
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. Nr 140, poz. 938, z
1998 r. Nr 160, poz. 1063 oraz z 2000 r. Nr 53, poz. 648 i Nr 62, poz. 718).
Art. 5. 1. Przychodami kasy mieszkaniowej są:
1) odsetki i prowizje od udzielonych kredytów kontraktowych,
2) opłaty manipulacyjne od wpłat dokonywanych na rachunki oszczędnościowo-kredytowe,
3) odsetki od lokat środków kasy na rachunkach terminowych w bankach,
4) wpływy z inwestycji kasy w papiery wartościowe emitowane przez Skarb Państwa lub
Narodowy Bank Polski bądź gwarantowane przez Skarb Państwa oraz w listy zastawne
emitowane na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o listach zastawnych i bankach
hipotecznych (Dz. U. Nr 140, poz. 940, z 1998 r. Nr 107, poz. 669 oraz z 2000 r. Nr 6,
poz. 70 i Nr 60, poz. 702).
2. Suma lokat, o których mowa w ust. 1 pkt 3, w jednym banku lub w grupie banków,
powiązanych ze sobą kapitałowo lub organizacyjnie, nie może przekroczyć 15% sumy
środków zgromadzonych na rachunkach oszczędnościowo-kredytowych w kasie mieszkaniowej.
3. Przychody kasy mieszkaniowej są przeznaczane na pokrycie:
1) odsetek od gromadzonych w kasie oszczędności,
2) odsetek od pożyczek zaciągniętych ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego lub
innego banku,
3) kosztów prowadzenia kasy,
4) wynagrodzenia banku prowadzącego kasę, w wysokości do 1% wpłat dokonywanych na
rachunki oszczędnościowo-kredytowe.
4. Przychody kasy mieszkaniowej, pomniejszone o wydatki, o których mowa w ust. 3,
przeznacza się w całości na kredyty kontraktowe i utrzymanie bieżącej płynności
płatniczej w zakresie związanym z działalnością kasy.
5. Nadwyżka zgromadzonych środków nad wymagalnymi zobowiązaniami kasy mieszkaniowej
wynikającymi z umów o kredyt kontraktowy może być przeznaczona na:
1) nabycie papierów wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank
Polski bądź gwarantowanych przez Skarb Państwa oraz nabycie listów zastawnych
emitowanych na podstawie ustawy , o której mowa w ust. 1 pkt 4,
2) lokaty, o których mowa w ust. 1 pkt 3.
Art. 6. 1. W celu zapewnienia bieżącej płynności płatniczej, o
której mowa w art. 5 ust. 4, bank prowadzący kasę mieszkaniową może wystąpić o
udzielenie pożyczki ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego.
2. Wysokość pożyczki oraz warunki jej spłaty określa umowa.
Art. 6a. 1. W celu zapewnienia bieżącej płynności płatniczej, o
której mowa w art. 5 ust. 4, bank prowadzący kasę mieszkaniową może również
udostępniać środki z innej działalności, a także zaciągać pożyczki w innym banku.
2. Część lub całość odsetek od środków banku prowadzącego kasę mieszkaniową
wykorzystanych do przejściowego finansowania działalności kasy mieszkaniowej oraz
dopłaty do oprocentowania pożyczki zaciągniętej w innym banku pokrywa Krajowy Fundusz
Mieszkaniowy.
3. Wysokość odsetek od środków, o których mowa w ust. 1, objętych zwrotem z
Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, oraz terminy ich spłaty określa umowa między bankiem
prowadzącym kasę mieszkaniową a Bankiem Gospodarstwa Krajowego zawarta przed
udzieleniem pożyczki.
4. Wysokość dopłat do oprocentowania pożyczki zaciągniętej w innym banku, o których
mowa w ust. 2, oraz terminy pokrycia należnych odsetek określa umowa zawarta między
bankiem prowadzącym kasę mieszkaniową a Bankiem Gospodarstwa Krajowego i bankiem
udzielającym pożyczki.
Art. 7. Komisja Nadzoru Bankowego określi, w drodze zarządzenia,
obowiązkowy zakres informacji dotyczących stanu oszczędności zgromadzonych na
rachunkach oszczędnościowo-kredytowych, wysokości udzielonych kredytów kontraktowych i
terminowości ich spłat oraz przychodów i kosztów banków z tytułu prowadzenia kas
mieszkaniowych.u
Rozdział 2
Umowa o kredyt kontraktowy
Art. 8. 1. Przez zawarcie umowy o kredyt kontraktowy osoba fizyczna
zobowiązuje się do systematycznego gromadzenia oszczędności w kasie mieszkaniowej
przez czas oznaczony, a bank prowadzący kasę mieszkaniową - do przechowywania
oszczędności i udzielenia po upływie tego okresu, z zastrzeżeniem art. 12 i 13,
długoterminowego kredytu na cele mieszkaniowe.
2. Celami mieszkaniowymi, o których mowa w ust. 1, są służące zaspokojeniu własnych
potrzeb mieszkaniowych kredytobiorcy:
1) nabycie, budowa, przebudowa, rozbudowa lub nadbudowa domu albo lokalu mieszkalnego,
stanowiącego odrębną nieruchomość,
2) uzyskanie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub prawa do domu
jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, albo prawa odrębnej własności lokalu
mieszkalnego,
3) remont domu albo lokalu, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem bieżącej
konserwacji i odnowienia mieszkania,
4) spłata kredytu bankowego zaciągniętego na cele wymienione w pkt 1-3,
5) nabycie działki budowlanej lub jej części pod budowę domu jednorodzinnego lub
budynku mieszkalnego, w którym jest lub ma być położony lokal mieszkalny
kredytobiorcy.
Art. 9. 1. Umowa o kredyt kontraktowy powinna być, pod rygorem
nieważności, zawarta na piśmie i określać co najmniej strony umowy, warunki
systematycznego oszczędzania, wysokość oprocentowania oszczędności, zobowiązanie
banku do zawarcia umowy kredytowej, o której mowa w art. 12, wraz z ustaleniem istotnych
warunków tej umowy.
2. Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia, ogólne warunki umów o
kredyt kontraktowy.
3. Do umów o kredyt kontraktowy, w sprawach nie uregulowanych ustawą, stosuje się
odpowiednio przepisy prawa bankowego i Kodeksu cywilnego .
Art. 10. 1. Określony w umowie okres systematycznego oszczędzania nie
może być, z zastrzeżeniem ust. 2, krótszy niż 36 miesięcy, licząc od dnia pierwszej
wpłaty na rachunek oszczędnościowo-kredytowy w kasie mieszkaniowej.
2. Jeżeli, zgodnie z umową, oszczędzający wykaże, że na realizację celu
mieszkaniowego przeznaczył wkład oszczędnościowy zgromadzony na książeczce
mieszkaniowej wraz z premią gwarancyjną udzieloną na podstawie odrębnych przepisów,
okres oszczędzania może być skrócony, jednak nie więcej niż o 12 miesięcy.
Art. 11. 1. Oszczędności gromadzone na rachunku
oszczędnościowo-kredytowym w kasie mieszkaniowej są oprocentowane w wysokości co
najmniej 0,25 stopy redyskonta w Narodowym Banku Polskim, jednak w wysokości nie
mniejszej niż 2% w stosunku rocznym.
2. Kredyty kontraktowe są oprocentowane w wysokości nie większej niż 0,50 stopy
redyskonta w Narodowym Banku Polskim, jednak w wysokości nie mniejszej niż 4% w stosunku
rocznym.
3. Kwota kredytu kontraktowego nie może być wyższa niż 150% zgromadzonych
oszczędności powiększonych o naliczone odsetki.
Art. 12. 1. Po upływie umownego okresu systematycznego oszczędzania
kasa mieszkaniowa zawiadamia, w ciągu miesiąca, posiadacza rachunku
oszczędnościowo-kredytowego o nabyciu przez niego uprawnień do otrzymania kredytu.
2. Na wniosek posiadacza rachunku oszczędnościowo-kredytowego kasa mieszkaniowa zawiera
z nim umowę kredytową i udziela kredytu na cele mieszkaniowe w ciągu trzech miesięcy
od złożenia wniosku, chyba że zaistniały okoliczności, o których mowa w ust. 4.
3. Kasa mieszkaniowa udziela kredytu stosownie do przepisów art. 11, jeżeli spłata
kredytu została zabezpieczona hipotecznie lub w inny sposób określony w umowie
kredytowej.
4. Jeżeli spłata kredytu wraz z odsetkami byłaby wątpliwa z powodu braku zdolności
posiadacza rachunku do spłaty kredytu lub braku odpowiedniego zabezpieczenia kredytu,
kasa mieszkaniowa może odmówić udzielenia kredytu.
Art. 13. 1. Przedłużenie okresu systematycznego oszczędzania po
nabyciu przez posiadacza rachunku oszczędnościowo-kredytowego uprawnień do otrzymania
kredytu wymaga zmiany umowy o kredyt kontraktowy.
2. W wypadku gdy naruszenie warunków systematycznego oszczędzania nastąpiło w okresie,
o którym mowa w ust. 1, kasa mieszkaniowa nie może od umowy odstąpić, jeżeli
posiadacz rachunku złoży wniosek o udzielenie kredytu. Kasa mieszkaniowa jest
zobowiązana poinformować posiadacza rachunku o tym uprawnieniu.
3. Jeżeli oszczędności nie są gromadzone zgodnie z umową o kredyt kontraktowy, kasa
mieszkaniowa może określić dodatkowe warunki, po których spełnieniu kredyt będzie
mógł być udzielony, lub odstąpić od umowy.
4. W razie przejściowej utraty bieżącej płynności płatniczej kasy mieszkaniowej, o
kolejności udzielania kredytu decyduje kolejność zawarcia umowy o kredyt kontraktowy.
Art. 14. Posiadacz rachunku, przed udzieleniem kredytu, może w każdym
czasie rozwiązać umowę, żądając wypłacenia zgromadzonych oszczędności i
należnych odsetek, z tym że:
1) jeżeli rozwiązanie umowy nastąpi przed upływem umownego terminu oszczędzania, kasa
mieszkaniowa jest zobowiązana wypłacić oszczędności i odsetki w wysokości
określonej w umowie, w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia zgłoszenia
żądania,
2) jeżeli rozwiązanie umowy nastąpiło po nabyciu uprawnień do otrzymania kredytu,
kasa mieszkaniowa wypłaca oszczędności i odsetki naliczone za cały okres oszczędzania
w wysokości 50% stosowanego przez bank prowadzący kasę mieszkaniową oprocentowania
rocznego depozytu, w terminie określonym w umowie, a gdy nie jest określony - w terminie
nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia zgłoszenia żądania.
Art. 15. 1. Jeżeli stosunki majątkowe między małżonkami podlegają
wspólności ustawowej, środki zgromadzone na rachunku oszczędnościowo-kredytowym
należą do obojga małżonków, niezależnie od pochodzenia tych środków oraz od tego,
które z nich jest posiadaczem rachunku. Przepis ten nie narusza uprawnienia każdego z
małżonków do żądania zwrotu części środków pochodzącej z jego majątku
odrębnego.
2. W okresie oszczędzania może nastąpić przeniesienie praw i obowiązków posiadacza
rachunku oszczędnościowo-kredytowego na osobę bliską, która nie posiada takiego
rachunku. Do skuteczności przeniesienia praw i obowiązków wystarczą oświadczenia
posiadacza rachunku i osoby bliskiej, złożone przed przedstawicielem banku lub
zaopatrzone w podpisy notarialnie poświadczone.
3. Do osób bliskich, o których mowa w ust. 2, zalicza się małżonka, który nie
pozostaje z posiadaczem rachunku we wspólności ustawowej, wstępnych, zstępnych,
rodzeństwo oraz osobę, która pozostaje faktycznie we wspólnym pożyciu małżeńskim z
posiadaczem rachunku oszczędnościowo-kredytowego.
Rozdział 3
Krajowy Fundusz Mieszkaniowy
Art. 16. 1.
Krajowy Fundusz Mieszkaniowy, zwany dalej "Funduszem", służy realizacji zadań
wynikających z polityki państwa w zakresie gospodarki mieszkaniowej oraz rozwoju
budownictwa mieszkaniowego.
2. Rada Ministrów utworzy Fundusz w Banku Gospodarstwa Krajowego, dostosowując statut
Banku do przepisów niniejszego rozdziału.
Art. 17. 1. Na Fundusz składają się:
1) środki budżetowe określone w ustawie budżetowej,
2) odsetki od udzielonych kredytów i pożyczek,
3) odsetki od lokat środków Funduszu w bankach,
3a) wpływy ze sprzedaży bankom hipotecznym wierzytelności z tytułu kredytów
udzielonych ze środków Funduszu,
4) wpływy z inwestycji środków Funduszu w papiery wartościowe emitowane przez Skarb
Państwa lub Narodowy Bank Polski bądź gwarantowane przez Skarb Państwa oraz w listy
zastawne emitowane na podstawie ustawy , o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4,
5) darowizny i zapisy,
6) (skreślony),
7) inne wpływy.
2. Suma lokat, o których mowa w ust. 1 pkt 3, w jednym banku lub w grupie banków,
powiązanych ze sobą kapitałowo lub organizacyjnie, nie może przekroczyć 15% środków
Funduszu nie zaangażowanych w kredyty i pożyczki.
3. Na Fundusz przeznacza się także:
1) wpływy z emisji przez Bank Gospodarstwa Krajowego obligacji na zasilenie Funduszu na
podstawie upoważnienia ministra właściwego do spraw finansów publicznych i Prezesa
Narodowego Banku Polskiego,
2) środki z pożyczek zagranicznych przekazane Bankowi Gospodarstwa Krajowego przez
ministra właściwego do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej,
3) środki z pożyczek oraz kredytów krajowych i zagranicznych zaciąganych na zasilenie
Funduszu przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej ustala warunki spłaty
pożyczek, o których mowa w ust. 3 pkt 2.
Art. 18. Środki Funduszu przeznacza się na:
1) udzielanie, na warunkach preferencyjnych, kredytów towarzystwom budownictwa
społecznego oraz spółdzielniom mieszkaniowym na przedsięwzięcia
inwestycyjno-budowlane mające na celu budowę lokali mieszkalnych na wynajem, z
zastrzeżeniem art. 20,
2) udzielanie pożyczek, o których mowa w art. 6, bankom prowadzącym kasy mieszkaniowe w
zakresie niezbędnym do utrzymania bieżącej płynności płatniczej oraz dopłaty do
oprocentowania pożyczek, o których mowa w art. 6a ust. 1, udzielonych przez inne banki
lub przez bank prowadzący kasę mieszkaniową,
3) udzielanie gminom, na warunkach preferencyjnych, kredytów na realizację komunalnej
infrastruktury technicznej towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu,
4) nabywanie papierów wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank
Polski bądź gwarantowanych przez Skarb Państwa oraz nabywanie listów zastawnych
emitowanych na podstawie ustawy , o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4,
5) pokrywanie kosztów emisji oraz wykupu obligacji a także realizację zobowiązań
powstałych z tytułu spłaconych przez Skarb Państwa poręczonych obligacji, o których
mowa w art. 17 ust. 3 pkt 1,
6) spłatę pożyczek, o których mowa w art. 17 ust. 3 pkt 2, wraz z odsetkami i innymi
kosztami obsługi pożyczek,
7) (skreślony),
8) pokrycie kosztów udzielania i windykacji kredytów i pożyczek wymienionych w pkt 1-3,
9) pokrycie innych kosztów realizacji zadań wymienionych w pkt 1-6, określonych przez
ministra właściwego do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej w porozumieniu z
ministrem właściwym do spraw finansów publicznych,
10) pokrycie kosztów udzielania dotacji, pożyczek i kredytów oraz kosztów windykacji
pożyczek i kredytów, o których mowa w art. 21a ust. 2,
11) dokonywanie dopłat do odsetek od kredytów, udzielonych ze środków Funduszu i
nabytych przez banki hipoteczne,
12) dokonywanie dopłat do odsetek od kredytów udzielonych gminom przez banki na
realizację komunalnej infrastruktury technicznej towarzyszącej budownictwu
mieszkaniowemu,
13) spłatę pożyczek oraz kredytów, o których mowa w art. 17 ust. 3 pkt 3, wraz z
odsetkami i innymi kosztami ich obsługi,
14) realizację zobowiązań powstałych z tytułu spłaconych przez Skarb Państwa
poręczonych lub gwarantowanych kredytów lub pożyczek, o których mowa w art. 17 ust. 3
pkt 3.
Art. 19. 1. Kredyty, o których mowa w art. 18 pkt 1, mogą być
udzielane na sfinansowanie nie więcej niż 70% kosztów przedsięwzięcia
inwestycyjno-budowlanego pod warunkiem, że kredyty te zostaną przeznaczone na
realizację projektów budowlanych uwzględniających wymagania określone przepisami, o
których mowa w ust. 4.
2. Do kosztów przedsięwzięcia inwestycyjno-budowlanego zalicza się koszty budowy,
rozbudowy, nadbudowy, przebudowy oraz adaptacji budynków lub ich części na cele
mieszkalne oraz koszty:
1) pozyskania terenu pod budowę,
2) wykonania przyłączy technicznych,
3) wykonania urządzeń i obiektów budowlanych związanych z budynkami mieszkalnymi,
4) wykonania niezbędnego zakresu uzbrojenia terenu,
5) czynności specjalistycznych wynikających z obowiązków inwestora, a wykonanych na
jego zlecenie, w tym koszty programowania, projektowania, nadzoru, kierowania budową i
rozliczania robót.
3. Kredyty, o których mowa w art. 18 pkt 3, mogą być udzielane na sfinansowanie nie
więcej niż 70% kosztów wykonania komunalnej infrastruktury technicznej towarzyszącej
budownictwu mieszkaniowemu. Do tych kosztów zalicza się koszty wykonania infrastruktury
wraz z kosztem pozyskania gruntu pod jej budowę oraz koszty czynności specjalistycznych
wynikających z obowiązków inwestora.
4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1) wysokość oprocentowania kredytów i pożyczek ze środków Funduszu,
2) rodzaje dokumentów składanych przez wnioskodawców,
3) warunki i tryb udzielania kredytów i pożyczek ze środków Funduszu oraz ich spłaty,
4) wymagania dotyczące lokali i budynków budowanych, odbudowywanych, rozbudowywanych,
przebudowywanych lub adaptowanych przy wykorzystaniu kredytu ze środków Funduszu w
zakresie:
a) właściwości energetycznych budynków,
b) minimalnych powierzchni mieszkań przeznaczonych do zasiedlenia przez określoną
liczbę osób,
c) wyposażenia technicznego budynków i mieszkań.
5. Wysokość oprocentowania kredytów i pożyczek, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, nie
może być wyższa niż stopa redyskonta weksli w Narodowym Banku Polskim.
6. Rodzaje dokumentów składanych przez wnioskodawców, o których mowa w ust. 4 pkt 2,
muszą być tak określone, aby umożliwić Bankowi Gospodarstwa Krajowego ocenę
zdolności kredytowej wnioskodawcy.
7. Bank Gospodarstwa Krajowego zawiera z kredytobiorcą umowę kredytu, z tym że:
1) spłaty kredytu mogą być, na wniosek kredytobiorcy, wyższe niż określone w
rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 4,
2) na wniosek kredytobiorcy spłata kredytu może być odroczona na okres nie dłuższy
niż 30 miesięcy, licząc od dnia wypłaty pierwszej transzy kredytu.
8. Bank Gospodarstwa Krajowego może uznać hipotekę ustanowioną na kredytowanej
nieruchomości wraz z cesją praw z polisy ubezpieczeniowej i cesją należności z
czynszów za wystarczające zabezpieczenie spłaty kredytu, o którym mowa w art. 18 pkt
1.
9. Kredyt, o którym mowa w art. 18 pkt 1, podlega umorzeniu w wysokości 10% kosztów
przedsięwzięcia finansowanego przy udziale środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego,
po jego terminowym zakończeniu i rozliczeniu.
10. Na spłatę kredytu towarzystwo budownictwa społecznego może przeznaczać wpływy z
czynszów za najem lokali oraz dochody z działalności, o której mowa w art. 27 ust. 2,
a także środki uzyskane z partycypacji, o której mowa w art. 29.
11. Suma udzielonych kredytów, o których mowa w art. 18 pkt 1 i 3, oraz innych
wierzytelności Funduszu w stosunku do jednego podmiotu lub podmiotów powiązanych
kapitałowo i organizacyjnie, ponoszących wspólne ryzyko gospodarcze, w rozumieniu
przepisu art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. Nr 140,
poz. 939, z 1998 r. Nr 160, poz. 1063 i Nr 162, poz. 1118, z 1999 r. Nr 11, poz. 95 i Nr
40, poz. 399, z 2000 r. Nr 93, poz. 1027, Nr 94, poz. 1037, Nr 114, poz. 1191, Nr 116,
poz. 1216, Nr 119, poz. 1252 i Nr 122, poz. 1316 oraz z 2001 r. Nr 8, poz. 64), nie może
przekroczyć 15% środków Funduszu.
Art. 20. 1. Jeżeli kredyt, o którym mowa w art. 18 pkt 1, został
udzielony spółdzielni mieszkaniowej, lokale mieszkalne w budynku wzniesionym przy jego
wykorzystaniu mogą być wynajęte lub przydzielone na zasadach spółdzielczego
lokatorskiego prawa do lokalu wyłącznie osobom fizycznym, o których mowa w art. 30.
2. Lokale mieszkalne w budynku wzniesionym przy wykorzystaniu kredytu, o którym mowa w
art. 18 pkt 1, nie mogą być, pod rygorem nieważności, wyodrębnione na własność ani
przydzielone na zasadach spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu.
3. Udzielenie spółdzielni mieszkaniowej kredytu, o którym mowa w art. 18 pkt 1, na
finansowanie kosztów budowy mieszkań przydzielanych na zasadach spółdzielczego
lokatorskiego prawa do lokalu może nastąpić, jeżeli statut spółdzielni nie dopuszcza
możliwości przekształcenia tego prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.
Zmiana statutu w tym zakresie jest niedopuszczalna.
Art. 21. (skreślony).
Art. 21a. 1. Środki Funduszu mogą być przeznaczone na pomoc w
remontach, a także odbudowie lokali mieszkalnych i budynków mieszkalnych oraz obiektów
towarzyszącej infrastruktury komunalnej, uszkodzonych lub zniszczonych w wyniku powodzi,
która miała miejsce w lipcu 1997 r.
2. Ze środków, o których mowa w ust. 1, mogą być udzielane dotacje, pożyczki i
preferencyjne kredyty właścicielom lokali mieszkalnych i budynków mieszkalnych oraz
obiektów towarzyszącej infrastruktury komunalnej.
3. Wniosek o udzielenie pomocy, o której mowa w ust. 1, powinien być złożony do dnia
31 grudnia 1997 r.
4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady i tryb
udzielania dotacji, pożyczek i kredytów, o których mowa w ust. 2, oraz zasady spłaty
pożyczek i kredytów.
5. Pożyczki i kredyty, o których mowa w ust. 2, mogą być częściowo umarzane na
warunkach określonych przez Radę Ministrów, w drodze rozporządzenia.
6. Pełnomocnik Rządu do Spraw Usuwania Skutków Powodzi może wskazać Bankowi
Gospodarstwa Krajowego inny bank, któremu ten powierzy czynności związane z udzielaniem
dotacji, pożyczek i kredytów, o których mowa w ust. 2.
Art. 21b. 1. Ze środków Funduszu mogą być dokonywane dopłaty do
odsetek od kredytu udzielonego na zasadach określonych w art. 19 i 20, jeżeli kredyt ten
został udzielony:
1) ze środków Funduszu na cele wskazane w art. 18 pkt 1 lub 3, a wierzytelność z tego
tytułu została sprzedana przez Bank Gospodarstwa Krajowego bankowi hipotecznemu,
2) z własnych środków przez inny bank na cele wskazane w art. 18 pkt 3
- na podstawie umowy zawartej z Bankiem Gospodarstwa Krajowego.
2. Dopłata do odsetek od kredytu nie może być większa, niż wynosi różnica pomiędzy
wysokością odsetek wynikającą z umowy, o której mowa w ust. 1, a odsetkami
naliczonymi według stopy oprocentowania kredytu określonej w przepisach wydanych na
podstawie art. 19 ust. 4.
3. Dopłaty dokonywane są pod warunkiem spłacania przez kredytobiorcę zadłużenia w
sposób i w wysokości ustalonych w przepisach wydanych na podstawie art. 19 ust. 4.
4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, określi, w drodze
rozporządzenia:
1) warunki i tryb dokonywania dopłat do odsetek od kredytów, o których mowa w ust. 1,
2) przesłanki zawierania umów, o których mowa w ust. 1, oraz ich warunki.
Art. 22. 1. Nadzór nad gospodarowaniem środkami Funduszu sprawuje Rada
Nadzorcza Banku Gospodarstwa Krajowego, w składzie poszerzonym o dwóch przedstawicieli
Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.
2. Bank Gospodarstwa Krajowego wyodrębnia w planie finansowym plan finansowy Funduszu,
opracowany w porozumieniu z Prezesem Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast oraz ministrem
właściwym do spraw finansów publicznych.
2a. Projekt planu finansowego Funduszu podlega uzgodnieniu z ministrem właściwym do
spraw rozwoju regionalnego w trybie określonym w ustawie z dnia 12 maja 2000 r. o
zasadach wspierania rozwoju regionalnego (Dz. U. Nr 48, poz. 550 i Nr 95, poz. 1041).
3. Bank Gospodarstwa Krajowego sporządza dla Funduszu odrębny bilans oraz rachunek
zysków i strat.
4. Bank Gospodarstwa Krajowego przekazuje Prezesowi Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju
Miast, w terminie do końca miesiąca następującego po kwartale, kwartalne informacje o
realizacji planu finansowego Funduszu, zawierające również dane o liczbie i kwotach
kredytów i pożyczek udzielonych na poszczególne cele.
Rozdział 4
Towarzystwa budownictwa społecznego
Art. 23. 1. Towarzystwa budownictwa społecznego mogą być tworzone w
formie:
1) spółek z ograniczoną odpowiedzialnością,
2) spółek akcyjnych,
3) spółdzielni osób prawnych.
2. Do towarzystwa budownictwa społecznego, zwanego dalej "towarzystwem",
stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu handlowego lub prawa spółdzielczego, ze
zmianami wynikającymi z przepisów niniejszego rozdziału.
Art. 24. 1. Towarzystwo prowadzi działalność na obszarze określonym w
umowie lub statucie towarzystwa.
2. Dochody towarzystwa nie mogą być przeznaczane do podziału między wspólników lub
członków. Przeznacza się je w całości na działalność statutową towarzystwa.
3. Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast zatwierdza umowę lub statut towarzystwa,
a także wszelkie ich zmiany.
4. Na decyzję odmawiającą zatwierdzenia umowy lub statutu, a także ich zmian służy
skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Art. 25. 1. W towarzystwie powołuje się radę nadzorczą.
2. Gmina lub gminy, na których obszarze działa towarzystwo, są uprawnione do
wprowadzenia swoich przedstawicieli do składu rady nadzorczej towarzystwa, w liczbie
określonej w statucie towarzystwa.
Art. 26. 1. Nazwa towarzystwa, oprócz wyrazów wskazujących na jego
formę organizacyjną, powinna zawierać wyrazy "towarzystwo budownictwa
społecznego" lub skrót "TBS".
2. Wyrazy "towarzystwo budownictwa społecznego" i skrót "TBS" mogą
być używane w nazwie oraz do określenia działalności lub reklamy wyłącznie w
odniesieniu do towarzystw budownictwa społecznego w rozumieniu przepisów ustawy.
Art. 27. 1. Przedmiotem działania towarzystwa jest budowanie domów
mieszkalnych i ich eksploatacja na zasadach najmu.
2. Towarzystwo może również:
1) nabywać budynki mieszkalne,
2) przeprowadzać remonty i modernizację obiektów przeznaczonych na zaspokajanie potrzeb
mieszkaniowych na zasadach najmu,
3) wynajmować lokale użytkowe znajdujące się w budynkach towarzystwa,
4) sprawować na podstawie umów zlecenia zarząd budynkami mieszkalnymi nie stanowiącymi
jego własności,
5) prowadzić inną działalność związaną z budownictwem mieszkaniowym i
infrastrukturą towarzyszącą.
Art. 28. 1. Rada gminy ustala dla zasobów mieszkaniowych towarzystwa
stawki czynszu regulowanego za 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego w takiej
wysokości, aby suma czynszów za najem wszystkich lokali eksploatowanych przez
towarzystwo pozwalała na pokrycie kosztów eksploatacji i remontów budynków oraz
spłatę kredytu zaciągniętego na budowę. Towarzystwo przedstawia radzie gminy
propozycję wysokości czynszu wraz z kalkulacją.
1a. Jeżeli suma czynszów za najem lokali eksploatowanych przez towarzystwo i zysków
osiąganych z pozostałej działalności nie wystarcza na pokrycie kosztów eksploatacji i
remontów budynków oraz na spłatę kredytów zaciągniętych na realizację
przedsięwzięcia inwestycyjno-budowlanego, towarzystwo jest obowiązane wystąpić do
właściwej rady gminy o podniesienie stawek czynszu do odpowiedniego poziomu, z
zastrzeżeniem ust. 2.
2. Czynsz, o którym mowa w ust. 1, nie może być wyższy w skali roku niż 4% wartości
odtworzeniowej lokalu, obliczonej według przepisów wydanych na podstawie ustawy z dnia 2
lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 1998 r. Nr
120, poz. 787 i Nr 162, poz. 1119, z 1999 r. Nr 111, poz. 1281 oraz z 2000 r. Nr 3, poz.
46, Nr 5, poz. 67, Nr 83, poz. 946, Nr 88, poz. 988 i Nr 95, poz. 1041), z zastrzeżeniem
art. 30 ust. 5 pkt 3.
Art. 29. Pracodawca, działając w celu uzyskania mieszkań dla swych
pracowników, a także inne osoby mające interes w uzyskaniu mieszkań przez wskazane
przez nie osoby trzecie mogą zawierać z towarzystwem umowy w sprawie partycypacji w
kosztach budowy tych mieszkań.
Art. 30. 1. Towarzystwo może wynająć lokal mieszkalny wyłącznie
osobie fizycznej, jeżeli:
1) osoba fizyczna oraz osoby zgłoszone do wspólnego zamieszkania, w dniu objęcia
lokalu, nie posiadają tytułu prawnego do innego lokalu mieszkalnego w tej samej
miejscowości,
2) dochód gospodarstwa domowego, w dniu zawarcia umowy najmu, nie przekracza 1,3
przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w danym województwie, ogłoszonego przed dniem
zawarcia umowy najmu, więcej niż:
a) o 20% w jednoosobowym gospodarstwie domowym,
b) o 80% w dwuosobowym gospodarstwie domowym,
c) o dalsze 40% na każdą dodatkową osobę w gospodarstwie domowym o większej liczbie
osób.
1a. Towarzystwo może wynająć lokal mieszkalny w swoich zasobach osobie posiadającej
tytuł prawny do lokalu w innej miejscowości lub osobie wchodzącej w skład gospodarstwa
domowego, którego członek posiada tytuł prawny do lokalu w innej miejscowości, jeżeli
zmiana miejsca zamieszkania jest związana z podjęciem przez członka gospodarstwa
domowego pracy w pobliżu miejsca położenia zasobów towarzystwa, w których znajduje
się lokal, o którego wynajem się ubiega.
2. Prezes Głównego Urzędu Statystycznego ogłasza co pół roku w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" wysokość przeciętnego
wynagrodzenia w województwach bez wypłat z zysku i nadwyżki bilansowej w
spółdzielniach oraz nagród z zakładowego funduszu nagród z uwzględnieniem sfery
budżetowej bez przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" oraz
bez przedsiębiorstwa użyteczności publicznej "Poczta Polska" i
Telekomunikacji Polskiej - Spółka Akcyjna, w pierwszym i trzecim kwartale danego roku.
3. Najemca jest obowiązany składać towarzystwu raz na 2 lata, w terminie do dnia 30
kwietnia danego roku, deklarację o średnim miesięcznym dochodzie przypadającym na
gospodarstwo domowe w roku poprzednim oraz informować towarzystwo niezwłocznie o
uzyskaniu tytułu prawnego do innego lokalu mieszkalnego.
4. Najemca lub osoba ubiegająca się o najem lokalu mieszkalnego jest obowiązana, na
żądanie towarzystwa, przedstawić zaświadczenie właściwego miejscowo urzędu
skarbowego o wysokości dochodów uzyskanych przez tę osobę oraz osoby zgłoszone przez
nią do wspólnego zamieszkania.
5. W razie:
1) niezłożenia przez najemcę deklaracji w terminie, o którym mowa w ust. 3,
towarzystwo może wypowiedzieć umowę najmu,
2) złożenia przez najemcę w deklaracji oświadczeń niezgodnych z prawdą, towarzystwo
wypowiada mu umowę najmu bez zachowania terminu wypowiedzenia; po rozwiązaniu umowy
użytkownik lokalu jest zobowiązany płacić towarzystwu miesięczne odszkodowanie za
korzystanie z lokalu w wysokości 200% czynszu miesięcznego, jaki płaciłby, gdyby umowa
nie została rozwiązana,
3) gdy najemca wykaże w deklaracji dochody przekraczające wysokość określoną w ust.
1 pkt 2, towarzystwo może wypowiedzieć umowę najmu w części dotyczącej czynszu i
zastosować czynsz wolny.
6. Przepis ust. 5 pkt 2 stosuje się odpowiednio, gdy najemca uzyskał tytuł prawny do
innego lokalu mieszkalnego w tej samej miejscowości.
7. W sprawach dotyczących sposobu deklarowania oraz wzoru deklaracji o wysokości
dochodów członków gospodarstwa domowego, jak też dokumentów, które do deklaracji
należy dołączyć lub które powinny być przez składających deklarację przechowywane
w celu udostępnienia na żądanie towarzystwa, stosuje się odpowiednio przepisy
wykonawcze do ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych, dotyczące
deklarowania dochodów przy ustaleniu wysokości tych dodatków.
Art. 31. 1. Kryteria i tryb przeznaczania mieszkań dla konkretnych
najemców określa umowa spółki albo statut towarzystwa. Zasady współdziałania
towarzystwa z gminą lub gminami określa umowa.
2. Pierwszeństwo w zasiedlaniu mieszkań wybudowanych z udziałem kredytu z Funduszu
przez spółdzielnie mieszkaniowe lub towarzystwa, w których większość udziałów
(akcji) posiada spółdzielnia mieszkaniowa, mają członkowie przyjęci do spółdzielni
mieszkaniowych nie później niż do dnia 29 listopada 1991 r. i oczekujący na przydział
mieszkania oraz kandydaci na członków do spółdzielni mieszkaniowych, o których mowa w
art. 7 ustawy z dnia 4 października 1991 r. o zmianie niektórych warunków przygotowania
inwestycji budownictwa mieszkaniowego w latach 1991-1995 oraz o zmianie niektórych ustaw
(Dz. U. Nr 103, poz. 446 oraz z 1994 r. Nr 84, poz. 384 i Nr 89, poz. 415), którzy w
terminie do 31 grudnia 1995 r. nie nabyli uprawnień do otrzymania rekompensaty
pieniężnej i nie nabyli działki budowlanej, uzbrojonej przy pomocy dotacji z budżetu
państwa na przygotowanie gruntów przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe, w trybie
publicznego przetargu ustnego, ograniczonego do tych osób, a po tym terminie nie nabyli
działki budowlanej, uzbrojonej przy pomocy dotacji z budżetu państwa na przygotowanie
gruntów przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe, w trybie publicznego przetargu
ustnego, ograniczonego do tych osób.
Art. 32. Umowa najmu może przewidywać obowiązek wpłacenia przez
najemcę kaucji zabezpieczającej pokrycie należności z tytułu najmu, istniejących w
dniu opróżnienia lokalu, w wysokości nie przekraczającej 10% wartości odtworzeniowej
lokalu w dniu zawarcia umowy, o której mowa w art. 28 ust. 2.
Art. 33. W sprawach nie uregulowanych w rozdziale 4 ustawy stosuje się
odpowiednio przepisy ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych.
Rozdział 4a
Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast
Art. 33a. 1.
Centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach gospodarki przestrzennej
i mieszkaniowej jest Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.
2. Minister właściwy do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej sprawuje nadzór
nad działalnością Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.
3. Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast powołuje i odwołuje Prezes Rady
Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki przestrzennej i
mieszkaniowej.
4. Wiceprezesów Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast powołuje i odwołuje minister
właściwy do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej na wniosek Prezesa Urzędu
Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.
Art. 33b. Do zakresu działania Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju
Miast należy w szczególności:
1) realizowanie polityki mieszkaniowej,
2) opracowywanie i wdrażanie systemów finansowania budownictwa mieszkaniowego,
3) realizowanie polityki przestrzennej,
4) opracowywanie i wdrażanie systemów efektywnego rozwoju miast oraz zarządzania
istniejącymi zasobami mieszkaniowymi,
5) przygotowywanie rządowych programów rozwoju infrastruktury komunalnej,
6) ustalanie zasad gospodarowania nieruchomościami, w tym opracowywanie warunków rozwoju
rynku nieruchomości,
7) wykonywanie przewidzianych przepisami szczególnymi zadań związanych z
funkcjonowaniem pracowniczych ogrodów działkowych.
Art. 33c. Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast:
1) przygotowuje i przedstawia ministrowi właściwemu do spraw gospodarki przestrzennej i
mieszkaniowej projekty ustaw, rozporządzeń i uchwał dotyczących gospodarki
mieszkaniowej i rozwoju miast,
2) nadaje uprawnienia zawodowe w dziedzinie rzeczoznawstwa majątkowego i urbanistyki oraz
licencje zawodowe w dziedzinie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i zarządzania
nieruchomościami,
3) współdziała w zakresie realizowanych zadań z organami administracji rządowej,
organami samorządu terytorialnego, gospodarczego i zawodowego oraz stowarzyszeniami,
związkami zawodowymi i organizacjami spółdzielczymi,
4) realizuje w zakresie swoich kompetencji współpracę z zagranicą,
5) wykonuje inne zadania z zakresu gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, określone w
odrębnych przepisach.
Art. 33d. 1. Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast wykonuje swoje
zadania przy pomocy Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.
2. Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki
przestrzennej i mieszkaniowej, nadaje, w drodze rozporządzenia, statut Urzędowi
Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, uwzględniając jego organizację wewnętrzną i tryb
pracy.
Rozdział 5
Zmiany w przepisach obowiązujących
Art. 34. W ustawie z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze
(Dz. U. z 1995 r. Nr 54, poz. 288) w art. 219 § 3 otrzymuje brzmienie:
"§ 3. Statut spółdzielni może przewidywać, że:
1) w domach dla inwalidów, osób samotnych i w innych domach o specjalnym przeznaczeniu,
2) w domach wybudowanych z udziałem środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego
lokatorskie prawo do lokalu nie podlega przekształceniu."
Art. 35. W ustawie z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i
darowizn (Dz. U. Nr 45, poz. 207, z 1989 r. Nr 74, poz. 443 i z 1995 r. Nr 85, poz. 428) w
art. 4 w ust. 1 dodaje się pkt 6 w brzmieniu:
"6) nabycie w drodze darowizny praw do rachunku oszczędnościowo-kredytowego przez
małżonka, wstępnych, zstępnych, rodzeństwo oraz osobę pozostającą faktycznie we
wspólnym pożyciu małżeńskim z posiadaczem rachunku oszczędnościowo-kredytowego w
kasie mieszkaniowej, pod warunkiem przeznaczenia środków zgromadzonych na tym rachunku
na cele mieszkaniowe,".
Art. 36. W ustawie z dnia 31 stycznia 1989 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z
1992 r. Nr 72, poz. 359, z 1993 r. Nr 6, poz. 29, Nr 28, poz. 127 i Nr 134, poz. 646, z
1994 r. Nr 80, poz. 369 i Nr 121, poz. 591 oraz z 1995 r. Nr 4, poz. 18) w art. 49 pkt 2
otrzymuje brzmienie:
"2) W zakresie przekraczającym gwarancje ustawowego systemu gwarantowania środków
pieniężnych, określone ustawą z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu
Gwarancyjnym, z tytułu wkładów oszczędnościowych zgromadzonych na:
a) książeczkach mieszkaniowych wystawionych do dnia 23 października 1990 r. - do dnia
31 grudnia 1999 r.,
b) imiennych rachunkach oszczędnościowo-kredytowych w bankach prowadzących kasy
mieszkaniowe według zasad określonych odrębnymi przepisami - do łącznej wysokości
trzykrotności kwot objętych gwarancjami Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, jeżeli
wkłady były gromadzone przez okres nie krótszy niż 2 lata,".
Art. 37. W ustawie z dnia 14 grudnia 1990 r. o zniesieniu i likwidacji
niektórych funduszy (Dz. U. Nr 89, poz. 517) po art. 14 dodaje się art. 14a w brzmieniu:
"Art. 14a. Nie ściągnięte wierzytelności centralnego Funduszu Rozwoju Budownictwa
Mieszkaniowego stanowią przychód Krajowego Funduszu Mieszkaniowego z dniem jego
utworzenia."
Art. 38. W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób
fizycznych (Dz. U. z 1993 r. Nr 90, poz. 416 i Nr 134, poz. 646, z 1994 r. Nr 43, poz.
163, Nr 90, poz. 419, Nr 113, poz. 547, Nr 123, poz. 602 i Nr 126, poz. 626 oraz z 1995 r.
Nr 5, poz. 25) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięte).
Art. 39. W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób
prawnych (Dz. U. z 1993 r. Nr 106, poz. 482 i Nr 134, poz. 646, z 1994 r. Nr 1, poz. 2, Nr
43, poz. 163, Nr 80, poz. 368, Nr 87, poz. 406, Nr 90, poz. 419, Nr 113, poz. 547, Nr 123,
poz. 602 i Nr 127, poz. 627 oraz z 1995 r. Nr 5, poz. 25, Nr 86, poz. 433 i Nr 96, poz.
478) w art. 17 w ust. 1 po pkt 4i dodaje się pkt 4j i 4k w brzmieniu:
"4j) dochody towarzystw budownictwa społecznego uzyskane z gospodarki zasobami
mieszkaniowymi i z innych źródeł przychodów - w części przeznaczonej na cele
związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz na budowę mieszkań na wynajem,
4k) dochody Banku Gospodarstwa Krajowego prowadzącego Krajowy Fundusz Mieszkaniowy oraz
banku prowadzącego kasę mieszkaniową, stanowiące równowartość dochodu uzyskanego
przez Fundusz lub kasę mieszkaniową z tytułów określonych w odrębnych przepisach - w
części przeznaczonej wyłącznie na realizację wymienionych w tych przepisach celów
odpowiednio Funduszu lub kasy mieszkaniowej,".
Art. 40. W ustawie z dnia 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i
dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 105, poz. 509 i z 1995 r. Nr 86, poz. 433) wprowadza
się następujące zmiany: (zmiany pominięte).
Art. 41. W ustawie z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu
Gwarancyjnym (Dz. U. z 1995 r. Nr 4, poz. 18) w art. 14 dotychczasową treść oznacza
się jako ust. 1 oraz dodaje ust. 2 w brzmieniu:
"2. Nie nalicza się obowiązkowej opłaty rocznej od aktywów z umów o kredyt
kontraktowy w bankach prowadzących kasy mieszkaniowe według zasad określonych
odrębnymi przepisami."
Rozdział 6
Przepisy przejściowe i końcowe
Art. 42. 1. Towarzystwa budownictwa społecznego, utworzone przed dniem
wejścia w życie ustawy, są obowiązane, w terminie roku od dnia wejścia w życie
ustawy, dostosować statut lub umowę spółki do jej przepisów albo zmienić firmę lub
nazwę. Do zmiany statutu lub umowy stosuje się art. 24 ust. 3 ustawy.
2. Jeżeli spółka lub spółdzielnia nie dokona zmiany statutu lub umowy spółki w
terminie i w sposób określony w ust. 1, sąd rejestrowy zażąda usunięcia braków w
wyznaczonym terminie, a po jego bezskutecznym upływie uczyni w rejestrze wzmiankę o
zakazie używania w nazwie lub firmie wyrazów "towarzystwo budownictwa
społecznego" i powiadamia o tym daną spółkę lub spółdzielnię.
Art. 43. Traci moc ustawa z dnia 3 lipca 1947 r. o popieraniu budownictwa
(Dz. U. Nr 52, poz. 270 i Nr 73, poz. 467, z 1951 r. Nr 10, poz. 75 i Nr 14, poz. 110 oraz
z 1952 r. Nr 18, poz. 108).
Art. 44. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia,
z wyjątkiem przepisów art. 35, 38 i 39, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 1996
r.
|