)
Na podstawie art. 197 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997
r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 115, poz. 741 i z 1998 r. Nr 106, poz. 668)
zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) sposób i warunki odbywania praktyki zawodowej,
2) tryb i sposób doskonalenia kwalifikacji rzeczoznawców majątkowych, pośredników w
obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości,
3) szczegółowe zasady i tryb działania Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej oraz jej
organizację,
4) szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego i ustalania
jego kosztów oraz nadawania uprawnień i licencji zawodowych, a także wzory świadectw
tych uprawnień i licencji,
5) sposób prowadzenia i zakres danych centralnych rejestrów rzeczoznawców majątkowych,
pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości,
6) szczegółowe zasady i tryb działania Komisji Odpowiedzialności Zawodowej oraz jej
organizację,
7) szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania postępowania wyjaśniającego z tytułu
odpowiedzialności zawodowej oraz stosowania kar dyscyplinarnych z tego tytułu.
§ 2. Artykuły powołane w rozporządzeniu bez bliższego określenia oznaczają
artykuły ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 115,
poz. 741 i z 1998 r. Nr 106, poz. 668).
§ 3. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) osobie uprawnionej - należy przez to rozumieć osobę, która posiada uprawnienia
zawodowe w zakresie szacowania nieruchomości, licencje zawodowa pośrednika w obrocie
nieruchomościami albo zarządcy nieruchomości,
2) osobie zainteresowanej - należy przez to rozumieć osobę, która ubiega się o
nadanie uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości, licencji zawodowej
pośrednika w obrocie nieruchomościami albo zarządcy nieruchomości,
3) centralnym rejestrze - należy przez to rozumieć centralny rejestr rzeczoznawców
majątkowych, centralny rejestr pośredników w obrocie nieruchomościami albo centralny
rejestr zarządców nieruchomości,
4) organizacji zawodowej rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie
nieruchomościami lub zarządców nieruchomości - należy przez to rozumieć organizacje
zarejestrowane w formie stowarzyszeń osób fizycznych, zrzeszające co najmniej 100 osób
zawodowo wykonujących czynności odpowiednio rzeczoznawcy majątkowego, pośrednika w
obrocie nieruchomościami lub zarządcy nieruchomości, a także zarejestrowane federacje
stowarzyszeń i innych organizacji działających w tym zakresie, dające rękojmię
właściwego wykonywania czynności powierzonych przez Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i
Rozwoju Miast.
Rozdział 2
Sposób i warunki odbywania praktyki zawodowej
§ 4. 1. Osoba zainteresowana, z zastrzeżeniem ust. 4, składa do Prezesa Urzędu
Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast wniosek o odbycie praktyki zawodowej, po ukończeniu
studiów podyplomowych w zakresie wyceny nieruchomości albo kursów kwalifikacyjnych w
zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami lub zarządzania nieruchomościami.
2. We wniosku, o którym mowa w ust. 1, osoba zainteresowana wskazuje osobę uprawnioną,
organizację zawodową lub podmiot gospodarczy, które wyraziły zgodę na prowadzenie
praktyki, albo zwraca się o ustalenie takiej osoby, organizacji lub podmiotu.
3. Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast wydaje osobie zainteresowanej dziennik
praktyki oraz ustala osobę prowadzącą praktykę.
4. Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się do osób, o których mowa w art. 230 oraz w art.
232 ust. 3.
§ 5. 1. Praktyka odbywa się zgodnie z regulaminem odbywania praktyk, ustalonym przez
Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.
2. Praktyka trwa, co najmniej 6 miesięcy.
3. W ramach praktyki, z zastrzeżeniem § 6, osoba zainteresowana powinna:
1) w przypadku praktyki w zakresie szacowania nieruchomości - wykonać 15 projektów
operatów szacunkowych, w których określi wartość poszczególnych nieruchomości przy
zastosowaniu różnych podejść,
2) w przypadku praktyki w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami -
uczestniczyć w wykonywaniu czynności, o których mowa w art. 180 ust. 1,
3) w przypadku praktyki w zakresie zarządzania nieruchomościami - uczestniczyć w
wykonywaniu czynności, o których mowa w art. 185 ust. 1.
§ 6. 1. Osoby z wykształceniem wyższym, legitymujące się świadectwem ukończenia
przed dniem 1 stycznia 1998 r. studiów podyplomowych z zakresu szacowania nieruchomości,
powinny wykonać 10 projektów operatów szacunkowych.
2. Osoby, o których mowa w art. 230 ust. 1 i 2, powinny przedstawić 10 operatów
szacunkowych. Operaty te mogą być wykonane w ramach działalności biegłego z listy
wojewódzkiej lub biegłego sądowego.
3. Osoby, o których mowa w art. 232 ust. 3, mogą ubiegać się w postępowaniu
kwalifikacyjnym o uznanie, że spełniły wymogi, o których mowa w § 5, w ramach
dotychczasowej działalności zawodowej.
§ 7. 1. Dokumentami potwierdzającymi odbycie praktyki są:
1) wypełniony dziennik praktyk podpisany przez osobę prowadzącą praktykę,
2) sprawozdanie z odbytej praktyki sporządzone przez osobę zainteresowana.
2. Do sprawozdania z odbytej praktyki z zakresu szacowania nieruchomości osoba
zainteresowana dołącza, wykonane w ramach praktyki, projekty operatów szacunkowych.
3. Osoby, o których mowa w art. 230 oraz w art. 232 ust. 3, zamiast dokumentów
wymienionych w ust. 1, przedstawiają w postępowaniu kwalifikacyjnym opis dotychczasowej
działalności zawodowej wraz z dokumentami potwierdzającymi tę działalność. Przepis
ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§ 8. Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast może powierzyć, w drodze
porozumienia, wykonywanie zadań, o których mowa w § 4, odpowiednio organizacjom
zawodowym rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami lub
zarządców nieruchomości albo właściwym terytorialnie wojewodom. Porozumienie to
podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.
Rozdział 3
Tryb i sposób doskonalenia kwalifikacji
rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców
nieruchomości
§ 9. 1. Doskonalenie kwalifikacji zawodowych, o którym mowa w art. 175 ust. 2, art. 181
ust. 2 oraz art. 186 ust. 2, odbywa się przez:
1) działalność naukową,
2) działalność dydaktyczną,
3) publikacje książkowe lub publikacje w prasie specjalistycznej,
4) udział w konferencjach, seminariach i sympozjach naukowo-technicznych,
5) prowadzenie praktyk zawodowych,
6) udział w spotkaniach szkoleniowych organizowanych przez organizacje zawodowe,
7) ukończenie kursów podnoszących kwalifikacje zawodowe,
8) prace w Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej oraz Komisji Odpowiedzialności Zawodowej.
2. Działalność, o której mowa w ust. 1, może być uznana za spełnienie obowiązku
doskonalenia kwalifikacji zawodowych, jeżeli dotyczy odpowiednio szacowania
nieruchomości, pośrednictwa w obrocie nieruchomościami albo zarządzania
nieruchomościami.
§ 10. 1. Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, w celu sprawdzenia spełnienia
obowiązku doskonalenia kwalifikacji zawodowych, może żądać udokumentowania
doskonalenia tych kwalifikacji.
2. Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast może powierzyć, w drodze porozumienia,
dokonywanie sprawdzenia, o którym mowa w ust. 1, odpowiednio organizacjom zawodowym
rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami lub zarządców
nieruchomości albo właściwym terytorialnie wojewodom. Porozumienie to podlega
ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.
§ 11. W przypadku dwukrotnego stwierdzenia niespełnienia obowiązku doskonalenia
kwalifikacji zawodowych lub nie przedstawienia, pomimo żądania, udokumentowania
doskonalenia kwalifikacji zawodowych, Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast
wszczyna z urzędu postępowanie z tytułu odpowiedzialności zawodowej, kierując sprawę
do Komisji Odpowiedzialności Zawodowej.
Rozdział 4
Szczegółowe zasady i tryb działania Państwowej
Komisji Kwalifikacyjnej oraz jej organizacja
§ 12. 1. Państwowa Komisja Kwalifikacyjna, zwana dalej "Komisją
Kwalifikacyjną", przeprowadza postępowanie kwalifikacyjne dla osób
zainteresowanych.
2. W ramach Komisji Kwalifikacyjnej działają 3 podkomisje odpowiednio do spraw:
1) szacowania nieruchomości,
2) pośrednictwa w obrocie nieruchomościami,
3) zarządzania nieruchomościami.
3. W skład Komisji Kwalifikacyjnej wchodzą:
1) przewodniczący,
2) trzej wiceprzewodniczący,
3) trzej sekretarze,
4) członkowie.
4. Osoby wchodzące w skład Komisji Kwalifikacyjnej są powoływane na okres 3 lat.
5. Siedzibą Komisji Kwalifikacyjnej jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 13. 1. Komisją Kwalifikacyjną kieruje przewodniczący przy pomocy 3
wiceprzewodniczących odpowiednio do spraw:
1) szacowania nieruchomości,
2) pośrednictwa w obrocie nieruchomościami,
3) zarządzania nieruchomościami.
2. Przewodniczący Komisji Kwalifikacyjnej kieruje całokształtem spraw związanych z jej
działalnością i sprawuje nadzór nad działalnością podkomisji.
3. Wiceprzewodniczący Komisji Kwalifikacyjnej kierują bezpośrednio odpowiednimi
podkomisjami.
4. W przypadku zdarzeń losowych przewodniczący Komisji Kwalifikacyjnej może powierzyć
bezpośrednie kierowanie podkomisją sekretarzowi lub, jeżeli nie jest to możliwe,
innemu członkowi Komisji Kwalifikacyjnej.
5. Sekretarze Komisji Kwalifikacyjnej prowadzą sprawy organizacyjne związane z
działalnością podkomisji i w tym zakresie współdziałają z przewodniczącym oraz
wiceprzewodniczącymi tej Komisji.
§ 14. Komisja Kwalifikacyjna działa na posiedzeniach plenarnych oraz na posiedzeniach
związanych z przeprowadzaniem postępowania kwalifikacyjnego, zgodnie z regulaminem
ustalonym przez Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.
§ 15. 1. Posiedzenia plenarne Komisji Kwalifikacyjnej zwołuje jej przewodniczący w celu
omówienia spraw związanych z działalnością Komisji oraz dokonania ustaleń
związanych z przeprowadzaniem postępowania kwalifikacyjnego. Posiedzenia plenarne
zwołuje się dla całej Komisji lub dla poszczególnych podkomisji.
2. Posiedzenie plenarne Komisji Kwalifikacyjnej zwołuje się w zależności od potrzeb,
jednak, co najmniej raz w roku.
§ 16. 1. Wiceprzewodniczący Komisji Kwalifikacyjnej, w celu przeprowadzenia
postępowania kwalifikacyjnego, wyznaczają każdorazowo ze składu podkomisji, którymi
bezpośrednio kierują, zespoły kwalifikacyjne w liczbie, co najmniej 5 osób.
2. Zespołem kwalifikacyjnym kieruje, z zastrzeżeniem ust. 3, wiceprzewodniczący Komisji
Kwalifikacyjnej lub inna osoba przez niego wyznaczona, wchodząca w skład zespołu.
3. W przypadku, o którym mowa w art. 232 ust. 1 pkt. 3, zespół kwalifikacyjny jest
wyznaczany i kierowany przez przewodniczącego Komisji Kwalifikacyjnej.
Rozdział 5
Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania
postępowania kwalifikacyjnego, ustalania jego kosztów oraz nadawania uprawnień i
licencji zawodowych, a także wzory świadectw tych uprawnień i licencji
§ 17. 1. Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast organizuje postępowanie
kwalifikacyjne.
2. Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast może powierzyć, w drodze porozumienia,
organizowanie postępowań kwalifikacyjnych odpowiednio organizacjom zawodowym
rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami lub zarządców
nieruchomości albo właściwym terytorialnie wojewodom. Porozumienie to podlega
ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.
3. Postępowanie kwalifikacyjne przeprowadza się w siedzibie Komisji Kwalifikacyjnej lub
na posiedzeniach wyjazdowych.
§ 18. 1. Osoba zainteresowana składa wniosek o nadanie uprawnień lub licencji
zawodowych, zwanych dalej "uprawnieniami", do Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i
Rozwoju Miast. W przypadku, o którym mowa w § 17 ust. 2, wniosek składa się za
pośrednictwem organizacji zawodowej lub właściwego terytorialnie wojewody.
2. Do wniosku należy dołączyć:
1) dokumenty potwierdzające spełnienie wymogów, o których mowa odpowiednio w art. 177
ust. 1 pkt. 2-5, art. 182 ust. 1 pkt. 2-5, art. 187 ust. 1 pkt 2-5, art. 230 oraz art. 232
ust. 1,
2) opis przebiegu dotychczasowej pracy zawodowej,
3) dwie fotografie,
4) znaki opłaty skarbowej zgodnie z przepisami o opłacie skarbowej,
5) inne dokumenty mogące mieć wpływ na ocenę dotychczasowego dorobku zawodowego osoby
zainteresowanej.
§ 19. 1. Postępowanie kwalifikacyjne przeprowadza się w terminie nie dłuższym niż 3
miesiące od dnia złożenia wniosku.
2. W przypadku wniosków niekompletnych, termin, o którym mowa w ust. 1, liczy się od
dnia dostarczenia brakujących dokumentów.
§ 20. O terminie i miejscu przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego oraz o
wysokości opłaty egzaminacyjnej i sposobie jej wniesienia powiadamia się osoby
zainteresowane najpóźniej na 21 dni przed terminem ustalonym do przeprowadzenia tego
postępowania.
§ 21. Zespól kwalifikacyjny przeprowadza postępowanie kwalifikacyjne w trzech
kolejnych, odrębnych etapach, w których sprawdza:
1) czy wniosek osoby zainteresowanej spełnia wymogi formalne oraz czy ta osoba wniosła
opłatę egzaminacyjną,
2) przygotowanie teoretyczne osoby zainteresowanej do prowadzenia działalności
zawodowej,
3) przygotowanie praktyczne osoby zainteresowanej do prowadzenia działalności zawodowej.
§ 22. 1. Zespól kwalifikacyjny sprawdza, czy wniosek osoby zainteresowanej spełnia
wymogi formalne, na podstawie dokumentów złożonych wraz z tym wnioskiem.
2. Przygotowanie teoretyczne i praktyczne osoby zainteresowanej zespół kwalifikacyjny
sprawdza, z zastrzeżeniem ust. 3, przez przeprowadzenie egzaminu.
3. W przypadku, o którym mowa w art. 232 ust. 1 pkt 3, zespół kwalifikacyjny może
odstąpić od przeprowadzenia egzaminu i dokonać sprawdzenia przygotowania teoretycznego
lub praktycznego osoby zainteresowanej na podstawie udokumentowanego dotychczasowego
dorobku zawodowego tej osoby.
§ 23. 1. W razie negatywnego wyniku egzaminu, przeprowadzonego w celu stwierdzenia
przygotowania teoretycznego osoby zainteresowanej, postępowanie kwalifikacyjne uznaje
się za zakończone. Osoba ta może ponownie złożyć wniosek, o którym mowa w § 18
ust. 1, po upływie 3 miesięcy od dnia złożenia egzaminu z wynikiem negatywnym.
2. W razie negatywnego wyniku egzaminu, przeprowadzonego w celu stwierdzenia przygotowania
praktycznego osoby zainteresowanej, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.
3. W przypadku złożenia ponownego wniosku o nadanie uprawnień w ciągu 12 miesięcy od
dnia egzaminu, o którym mowa w ust. 2, zespół kwalifikacyjny przeprowadza postępowanie
kwalifikacyjne wyłącznie w zakresie sprawdzenia przygotowania praktycznego osoby
zainteresowanej.
§ 24. Postępowanie kwalifikacyjne uznaje się za zakończone, jeżeli osoba
zainteresowana nie przystąpiła w wyznaczonych terminach do jednego z etapów, o których
mowa w § 21 pkt 2 i 3, oraz nie przedstawiła stosownego usprawiedliwienia.
§ 25. 1. Z postępowania kwalifikacyjnego zespól kwalifikacyjny sporządza protokół,
który podpisują wszyscy członkowie zespołu.
2. W protokole, o którym mowa w ust. 1, odnotowuje się odrębnie wyniki każdego etapu
postępowania kwalifikacyjnego.
§ 26. 1. Przewodniczący Komisji Kwalifikacyjnej przekazuje protokół postępowania
kwalifikacyjnego, wraz z całą dokumentacją związaną z przeprowadzonym postępowaniem,
Prezesowi Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.
2. Protokół postępowania kwalifikacyjnego stanowi podstawę do wydania świadectwa
stwierdzającego nadanie uprawnień osobie zainteresowanej albo do wydania decyzji
odmawiającej nadania tych uprawnień, stosownie do art. 192.
§ 27. 1. Świadectwa stwierdzające nadanie uprawnień sporządza się według wzorów
stanowiących załączniki nr 1-6 do rozporządzenia.
2. Uprawnienia, o których mowa w art. 231, otrzymane po dniu 29 listopada 1991 r., mogą
być, na wniosek osób posiadających te uprawnienia, stwierdzone świadectwem
sporządzonym według wzoru stanowiącego załącznik nr 7 do rozporządzenia.
§ 28. 1. Koszty postępowania kwalifikacyjnego ponoszą, stosownie do art. 191 ust. 5,
osoby zainteresowane.
2. Koszty, o których mowa w ust. 1, obejmują w szczególności koszty:
1) organizowania plenarnych posiedzeń Komisji Kwalifikacyjnej,
2) obsługi administracyjno-biurowej działalności Komisji Kwalifikacyjnej,
3) przygotowania materiałów pomocniczych, związanych z postępowaniem kwalifikacyjnym,
4) opracowania pytań egzaminacyjnych,
5) delegacji członków zespołu kwalifikacyjnego,
6) wynagrodzeń członków zespołu kwalifikacyjnego,
7) wynajmu sal do przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego,
8) obsługi biurowej związanej z przeprowadzaniem postępowania kwalifikacyjnego.
§ 29. Organizator postępowania kwalifikacyjnego ustala i rozlicza koszty tego
postępowania stosownie do liczby jego uczestników.
§ 30. 1. Osoba zainteresowana wpłaca organizatorowi postępowania kwalifikacyjnego
opłatę egzaminacyjną ustaloną zgodnie z § 29.
2. Osobie zainteresowanej zwraca się część opłaty egzaminacyjnej, stosownie do nie
poniesionych kosztów przez organizatora postępowania kwalifikacyjnego, w razie:
1) nie przeprowadzenia w pełnym zakresie postępowania kwalifikacyjnego na skutek
usprawiedliwionego niestawiennictwa osoby zainteresowanej lub
2) niedopuszczenia tej osoby do wszystkich etapów postępowania kwalifikacyjnego.
Rozdział 6
Sposób prowadzenia i zakres danych centralnych
rejestrów rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz
zarządców nieruchomości
§ 31. 1. W centralnym rejestrze wpisy dotyczące osób, które uzyskały uprawnienia,
numeruje się w sposób ciągły kolejnymi liczbami arabskimi, z uwzględnieniem § 46.
2. Numer wpisu w centralnym rejestrze stanowi numer uprawnień.
§ 32. 1. Podstawą wpisu do centralnego rejestru jest świadectwo stwierdzające nadanie
uprawnień.
2. Wpisu do centralnego rejestru dokonuje się z urzędu jednocześnie z wydaniem
świadectwa, o którym mowa w ust. 1.
§ 33. 1. W centralnych rejestrach wpisuje się następujące dane dotyczące osób,
którym nadano uprawnienia:
1) numer kolejny wpisu,
2) datę wpisu,
3) imię i nazwisko,
4) imiona rodziców,
5) datę i miejsce urodzenia,
6) adres zamieszkania,
7) wykształcenie,
8) numer ewidencyjny PESEL.
2. Dane wymienione w ust. 1 podlegają aktualizacji na wniosek osób, których dotyczą,
na podstawie dokumentów dostarczonych przez te osoby.
§ 34. W razie utraty świadectwa stwierdzającego nadanie uprawnień, do czasu
zakończenia postępowania wyjaśniającego i wydania duplikatu tego świadectwa, wydaje
się na wniosek osoby, która utraciła świadectwo, wypis z centralnego rejestru w formie
zaświadczenia.
§ 35. Wykreślenie z rejestru następuje w przypadku:
1) śmierci,
2) pozbawienia uprawnień,
3) utraty, z mocy wyroku sądowego, prawa wykonywania zawodu.
Rozdział 7
Szczegółowe zasady i tryb działania Komisji Odpowiedzialności Zawodowej oraz jej
organizacja
§ 36. 1. Komisja Odpowiedzialności Zawodowej przeprowadza postępowanie
wyjaśniające z tytułu odpowiedzialności zawodowej osób uprawnionych.
2. Komisja Odpowiedzialności Zawodowej składa się z 3 sekcji, odpowiednio dla:
1) rzeczoznawców majątkowych,
2) pośredników w obrocie nieruchomościami,
3) zarządców nieruchomości.
3. W skład Komisji Odpowiedzialności Zawodowej wchodzą:
1) przewodniczący,
2) trzej wiceprzewodniczący,
3) członkowie.
4. Osoby wchodzące w skład Komisji Odpowiedzialności Zawodowej są powoływane na okres
3 lat.
5. Siedzibą Komisji Odpowiedzialności Zawodowej jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 37. 1. Komisja Odpowiedzialności Zawodowej kieruje przewodniczący przy pomocy
wiceprzewodniczących, odpowiednio do spraw:
1) rzeczoznawców majątkowych,
2) pośredników w obrocie nieruchomościami,
3) zarządców nieruchomości.
2. Przewodniczący Komisji Odpowiedzialności Zawodowej kieruje całokształtem spraw
związanych z jej działalnością i sprawuje nadzór nad działalnością sekcji, a w
szczególności:
1) reprezentuje Komisje na zewnątrz,
2) koordynuje działalność sekcji,
3) rozpatruje skargi na działalność sekcji,
4) dokonuje podziału spraw pomiędzy sekcje,
5) przekazuje Prezesowi Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast wnioski Komisji o
zastosowanie kar dyscyplinarnych,
6) składa corocznie Prezesowi Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast sprawozdania z
działalności Komisji.
3. Wiceprzewodniczący Komisji Odpowiedzialności Zawodowej kierują bezpośrednio
odpowiednimi sekcjami, a w szczególności:
1) dbają o sprawne funkcjonowanie sekcji,
2) wyznaczają do rozpoznania konkretnej sprawy zespoły, o których mowa w § 38, oraz
terminy ich posiedzeń,
3) zapewniają prawidłowy przebieg postępowania wyjaśniającego,
4) przekazują przewodniczącemu Komisji wyniki postępowania wyjaśniającego wraz z
wnioskami wynikającymi z tego postępowania.
4. Osoba powołana przez Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast do Komisji
Odpowiedzialności Zawodowej może być odwołana ze składu Komisji w przypadku:
1) rezygnacji z członkostwa w Komisji,
2) skazania za przestępstwa, o których mowa w art. 177 ust. 1 pkt 2, art. 182 ust. 1 pkt
2 albo w art. 187 ust. 1 pkt 2,
3) skazania prawomocnym wyrokiem na karę dodatkowa pozbawienia praw publicznych lub
zakazu wykonywania zawodu,
4) nie wywiązywania się z obowiązków członka Komisji.
§ 38. 1. W celu przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego wiceprzewodniczący
Komisji Odpowiedzialności Zawodowej tworzą każdorazowo z członków sekcji, którymi
bezpośrednio kierują, zespoły w liczbie nie mniejszej niż 3 osoby.
2. Zespołem kieruje osoba wyznaczona przez wiceprzewodniczącego Komisji
Odpowiedzialności Zawodowej, wchodząca w skład zespołu.
Rozdział 8
Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania
postępowania wyjaśniającego z tytułu odpowiedzialności zawodowej oraz stosowania kar
dyscyplinarnych z tego tytułu
§ 39. 1. Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast kieruje do przewodniczącego
Komisji Odpowiedzialności Zawodowej wnioski o wszczęcie postępowania wyjaśniającego:
1) z urzędu lub
2) na skutek skarg składanych na osobę uprawniona.
2. We wniosku wskazuje się zarzuty, które powinny zostać zbadane w postępowaniu
wyjaśniającym, dotyczące niewypełnienia obowiązków, o których mowa w art. 175, 181
i 186.
§ 40. 1. Przewodniczący Komisji Odpowiedzialności Zawodowej rozdziela na poszczególne
sekcje wnioski o wszczęcie postępowań wyjaśniających, przekazując je odpowiednim
wiceprzewodniczącym.
2. Wiceprzewodniczący Komisji Odpowiedzialności Zawodowej tworzy zespół do
przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, wyznacza termin jego posiedzenia oraz
zawiadamia o wszczęciu postępowania osobę, której to postępowanie dotyczy. W
zawiadomieniu wskazuje się zarzuty oraz termin posiedzenia zespołu. Termin posiedzenia
nie może być wyznaczony wcześniej niż po upływie 30 dni od dnia doręczenia
zawiadomienia.
§ 41. 1. Po otrzymaniu zawiadomienia o wszczęciu postępowania wyjaśniającego osoba,
której dotyczy to postępowanie, może ustanowić obrońcę lub zwrócić się do
przewodniczącego Komisji Odpowiedzialności Zawodowej o wyznaczenie obrońcy z urzędu.
2. Obrońcę z urzędu ustanawia się odpowiednio spośród osób wskazanych przez
organizacje zawodowe rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie
nieruchomościami lub zarządców nieruchomości.
§ 42. 1. Zespól przeprowadza postępowanie wyjaśniające i wydaje rozstrzygniecie na
podstawie zgromadzonego materiału dowodowego.
2. W czasie postępowania wyjaśniającego osoba, której dotyczy to postępowanie, i jej
obrońca mają prawo zadawania pytań świadkom, a także składania wniosków dowodowych
oraz oświadczeń.
3. Zespół może odmówić przeprowadzenia dalszych dowodów, jeżeli dowody zebrane uzna
za wystarczające.
§ 43. Wiceprzewodniczący Komisji Odpowiedzialności Zawodowej umarza postępowanie
wyjaśniające, jeżeli:
1) osoba, wobec której wszczęto postępowanie, utraciła uprawnienia lub prawo
wykonywania zawodu,
2) upłynęły 3 lata od zaistnienia okoliczności będących przyczyną wszczęcia
postępowania.
§ 44. 1. Rozstrzygniecie postępowania wyjaśniającego następuje większością
głosów członków zespołu. W razie równej liczby głosów decyduje głos osoby
wyznaczonej do kierowania tym zespołem.
2. Z postępowania wyjaśniającego sporządza się protokół, który zawiera:
1) oznaczenie miejsca i daty przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego,
2) imiona i nazwiska członków zespołu prowadzącego postępowanie wyjaśniające,
3) imię i nazwisko osoby, której dotyczy to postępowanie, oraz jej obrońcy,
4) podstawę wszczęcia postępowania, w tym podniesione zarzuty,
5) krótki opis przebiegu postępowania wyjaśniającego, w tym informacje o
przeprowadzonych dowodach oraz złożonych oświadczeniach,
6) rozstrzygnięcie,
7) wnioski o zastosowanie kar dyscyplinarnych, o których mowa odpowiednio w art. 178 ust.
2, w art. 183 ust. 2, w art. 188 ust. 2, lub o umorzenie postępowania w sprawie
odpowiedzialności zawodowej,
8) podpisy członków zespołu.
§ 45. Postępowanie wyjaśniające z tytułu odpowiedzialności zawodowej przeprowadza
się w siedzibie Komisji Odpowiedzialności Zawodowej lub na posiedzeniach wyjazdowych.
Rozdział 9
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 46. 1. Centralny rejestr osób posiadających uprawnienia zawodowe, o których mowa w
art. 231, wydane po dniu 29 listopada 1991 r., podlega zamknięciu według stanu na dzień
31 grudnia 1997 r., a dokonane w nim wpisy przenosi się do centralnego rejestru
rzeczoznawców majątkowych.
2. Przy przenoszeniu wpisów, o których mowa w ust. 1, zachowuje się dotychczasową ich
numerację.
§ 47. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI (wybrane)
ZAŁĄCZNIK Nr 3
Godło Państwa
URZĄD MIESZKALNICTWA
I ROZWOJU MIAST
ŚWIADECTWO
NADANIA LICENCJI ZAWODOWEJ POŚREDNIKA W OBROCIE NIERUCHOMOŚCIAMI
Na podstawie art. 192 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami
(Dz. U. Nr 115, poz. 741 i z 1998 r. Nr 106, poz. 668)
JAN KOWALSKI s. Józefa
otrzymał licencję zawodową nr............. uprawniającą do wykonywania
działalności zawodowej w zakresie pośrednictwa
w obrocie nieruchomościami.
PREZES
URZĘDU MIESZKALNICTWA
I ROZWOJU MIAST
pieczęć okrągła
z godłem Państwa
Warszawa, dnia.................
ZAŁĄCZNIK Nr 5
Godło Państwa
URZĄD MIESZKALNICTWA
I ROZWOJU MIAST
ŚWIADECTWO
NADANIA LICENCJI ZAWODOWEJ ZARZĄDCY NIERUCHOMOŚCI
Na podstawie art. 192 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami
(Dz. U. Nr 115, poz. 741 i z 1998 r. Nr 106, poz. 668)
JAN KOWALSKI s. Józefa
otrzymał licencję zawodową nr..............uprawniającą do wykonywania działalności
zawodowej w zakresie
zarządzania nieruchomościami.
PREZES
URZĘDU MIESZKALNICTWA
I ROZWOJU MIAST
pieczęć okrągła
z godłem Państwa
Warszawa, dnia.................
ZAŁĄCZNIK Nr 7
Godło Państwa
URZĄD MIESZKALNICTWA
I ROZWOJU MIAST
ŚWIADECTWO
NADANIA UPRAWNIEŃ ZAWODOWYCH W ZAKRESIE SZACOWANIA NIERUCHOMOŚCI
Na podstawie art. 231 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami
(Dz. U. Nr 115, poz. 741 i z 1998 r. Nr 106, poz. 668)
stwierdza się, że
JAN KOWALSKI s. Józefa
otrzymał w dniu............. uprawnienia zawodowe nr...................w zakresie
szacowania nieruchomości i posiada tytuł
rzeczoznawcy majątkowego
oraz prawo wykonywania działalności zawodowej w zakresie szacowania nieruchomości, a
także maszyn i urządzeń trwale związanych z gruntem.
PREZES
URZĘDU MIESZKALNICTWA
I ROZWOJU MIAST
pieczęć okrągła
z godłem Państwa
Warszawa, dnia.................